Dette er en vurdering som benyttes ved avslutning av leasingkontrakter eller i andre sammenhenger der en eventuell kostnad for unormal slitasje skal dokumenteres. Vurderingen skal anmerke og prise slitasje som er definert som unormal i forhold til bilens bruksområde (person/vare) og kjørelengde. Hovedfokus vil være på karosseri og interiør, samt en begrenset mekanisk kontroll.
I tillegg kontrolleres blant annet nøkler, ekstra hjulsett og annet løst tilbehør som tilbakeleveres med bilen. Mangler og avvik blir anmerket og priset der dette er mulig.
For å sikre en nøytral og uavhengig vurdering har NAF utarbeidet egne retningslinjer og vurderingskriterier. De viktigste av disse er beskrevet i dette heftet og alt som blir anmerket vil på en tydelig måte fremkomme av NAF’s rapport.
Det er viktig med en felles forståelse av hvordan bilen vil bli vurdert ved tilbake- levering. Dette vil tilrettelegge for gode prosesser i hele avtaleperioden og kan gi grunnlag for å sette i gang forebyggende tiltak for å redusere kostnader både i driftsperioden og ved tilbakelevering.
Resultatet av vurderingen vil danne grunnlag for videre saksbehandling. Det vil være avtalen mellom leverandør/ restverdigarantist og leietager som er retningsgivende for det endelige slutt- oppgjøret. NAF’s vurderinger skal kun dokumentere unormal slitasje og prise denne etter faste retningslinjer.
Innlevering
For at vurderingen skal bli riktig utført er det viktig at bilen rengjøres godt utvendig og innvendig før innlevering. Det kan
vurderes å utbedre skader/mangler i forkant av innlevering for å redusere eventuell påkost. Sørg for at alt utstyr som ble levert med bilen leveres tilbake som avtalt;
• Alle nøkler
• Vognkort
• Servicehefte og bruksanvisninger
• Software CDer / SD brikke (for navigasjonssystemer, etc.)
• Sommer/vinterhjul
• Eventuelt annet utstyr
Hovedkriterier for vurderingen
Unormal slitasje blir vurdert etter NAF’s hovedprinsipper:
• Skadens/mangelens beskaffenhet og omfang
• Antall skader og hvor skaden fremkommer på bilen
• Bilens bruksområde (person/vare)
• Kjørelengde (høyere toleranse ved økning i km-stand)
Karosseri og interiør
Karosseri og interiør vurderes for skader/mangler i henhold til definerte retningslinjer og vurderingskriterier.
Mekaniske komponenter og slitedeler
NAF utfører en enkel mekanisk kontroll for å avdekke ulyder i drivverk, visuell kontroll av bilens underside med hjuloppheng og bremseskiver/klosser. Det foretas ingen demontering og komponenter som ikke er tilgjengelig/synlige uten demontering vil ikke bli kontrollert. Registrerte mangler/ skader prises der dette er mulig.
Service
Service skal være utført i henhold til serviceheftet og retningslinjer fra produsent eller importør.
Servicehefte ligger i bilen
Der det foreligger servicehistorikk (servicehefte ligger i bilen) dokumenteres de servicer som er gjennomført og stemplet i tilgjengelig servicedokumentasjon med angitt serviceprogram/intervaller. Dersom det er mulig å avdekke avvik i servicedokumentasjonen vil dette anmerkes og prises med et minimumsbeløp som en preliminær dekning for avviket og videre saksbehandling hos leverandør/restverdigarantist (se Time- og fastpristabell).
Økonomiske konsekvenser som følge av eventuelle avvik, med et mulig påfølgende verditap og/eller garantibortfall, vurderes av leverandør/restverdigarantist.
Elektronisk servicehefte
Der det er mulig å avdekke at servicehistorikk kun forefinnes elektronisk hos verksted/importør, vil dette anmerkes. NAF vil da normalt ikke være i stand til å vurdere dette punktet da informasjon ikke er tilgjengelig. Det vil da påligge leverandør/restverdigarantist å avdekke eventuell økonomisk konsekvens i videre saksbehandling.
Manglende servicehefte
I tilfeller der servicehefte ikke ligger i bilen, og NAF ikke har mulighet til å avdekke om den spesifikke bilen har papir-/ elektronisk servicehefte, vil det kun anmerkes at servicehefte ikke er tilstede. Det vil da påligge leverandør/restverdigarantist å avdekke eventuell økonomisk konsekvens i videre saksbehandling. Avdekkes det at det skulle ha fulgt servicehefte med bilen og dette mangler, vil det prises et minimumsbeløp for mangelen og dekning for videre saksbehandling hos leverandør/restverdigarantist (se Time- og fastpristabell).
Feil og mangler av udefinert omfang
Ved feil og mangler, der det kreves nærmere utredning for å fastsette reparasjonskostnad, vil dette ikke prises av NAF.
Dette gjelder for eksempel i tilfeller der:
• Karosseriskader krever demontering for å avdekke hele skadeomfanget
• Det avdekkes feil/mangler på mekaniske komponenter/utstyr. Dette kan f eks være feilmeldinger ved diagnose, ytelses- problemer AC og ulyder fra girkasse/ motor/drivverk.
• NAF ikke kan være sikker på om utstyr/ komponenter, som f eks rollo og ekstra seter, ble levert med bilen
• NAF ikke har tilgjengelig dokumentasjon på servicehistorikk og derfor ikke kan påvise manglende service/oppfølging
Feil og mangler som beskrevet over vil kun anmerkes i rapporten med en anbefaling til leverandør/restverdigarantist om en nærmere utredning for å avdekke behov for reparasjon eller erstatning av utstyr/ komponenter. Eventuelle kostnader knyttet til dette vil være en sak mellom leverandør/ restverdigarantist og leietager.
Prissetting
Unormal slitasje som blir avdekket i kontrollen blir prissatt i henhold til definerte retningslinjer. Det vil si at NAF estimerer hva det vil koste å utbedre skaden. Prisene blir rundet opp til hele 100 kr. For et begrenset antall av de vanligste skadene/manglene (f.eks. utvalgte komponenter og skader der alternative reparasjonsmetoder kan benyttes) danner fastpristabell grunnlag for prissettingen. Alle priser er basert på et gjennomsnitt iht. avvik, og/eller et utvalg bestående av standard komponenter/utstyr. Oppgitte priser kan derfor avvike i forhold til biltype, modell og type utstyr (se Time- og fastpristabell).
Karosseri og interiør
For unormal slitasje på karosseri benyttes i utgangspunktet grunnprinsipper for skadetaksering. Prisutregningen har et lavere presisjonsnivå enn skadetakst og kan derfor ikke uten videre sammenlignes.
Alternativ reparasjonsmetodikk (f.eks. SmartRepair) vil velges og prises der dette er faglig og økonomisk riktig.
Ved skifte av interiørdetaljer hentes delepriser fra merkeforhandler.
Ved reparasjon av skader på interiør benyttes priser fra relevante leverandører eller SmartRepair.
Mekaniske komponenter og slitedeler
For mekaniske skader/mangler benyttes delepriser og skiftetider fra merkeforhandler og/eller 3. parts leverandører.
Service
For avvik i forhold til servicedokumentasjon og oppfølging av serviceprogram (se Time- og fastpristabell).
Karosseri og lakk
Riper/subbeskader
• Ripe som ikke kan rubbes og poleres bort.
• Riper i nedre del av kanal/støtfanger i kunststoff, både lakkerte og ulakkerte, som er lett synlige på ca 2 meters avstand med bil på bakkeplan.
• Flere mindre riper/subbeskader
Bulker/sprekkdannelser
• Bulker med lakkskade inn til grunnmaterialet.
• Alle bulker over 25 mm personbil/ 35 mm varebil.
• Flere mindre bulker.
• Ulakkerte/lakkerte kunststoff- komponenter med krakelering/sprekk- dannelser eller deformasjon
Steinsprut/slitasje
• Enkeltskader som går igjennom til grunnmaterialet.
• Mekanisk slitasje (sandblåseeffekt) der lakksjikt er sterkt redusert og/eller fjernet fra grunnmaterialet.
Lakkblærer/lakkslipp
• Lakkblære hvor det er brudd i lakkoverflate. Korrosjon/oksydasjon
• Åpne sår i lakkoverflate med korrosjon/oksydasjon i grunnmaterialet.
Logo/dekor
• Logo og dekor som ikke er fjernet ved innlevering.
• Skjemmende fargenyanser etter fjerning av dekor/logo.
Utført reparasjonsarbeid
• Dårlig tilpasninger i karosseriåpninger og kanter eller ujevn grunnflate.
• Skjemmende fargenyanser etter omlakkering.
• Synlige sliperiper, lakksig og/eller matte partier «appelsinskall» i lakk.
Hjul
Felg/hjulkapsel
• Riper/sår inn til grunnmaterialet med lengde over 50 mm.
• Kraftig oksydasjon på felgens utside.
• Deformasjon og/eller sprekker.
Dekk
• Deformasjon, rift eller andre skader på dekket som har betydning for dekkets funksjon.
• Feil dimensjon, hastighetskode og/ eller lasteindeks.
• Dekkets mønsterdybde er under minstekravet på 1,6 mm (sommerdekk) og 3 mm (vinterdekk). Mønsterdybden måles i hovedriller med minstemåls- indikator. For piggdekk, redusert antall pigger med over 50%.
Lamper/lykter
• Skader i lykt-/lampeglass/refleks.
• Innvendig fuktighet(dråper).
• Riper i lykt- /lampeglass som er lett synlig på ca. 2 meters hold når bilen står på bakkeplan.
• Skade på innfesting eller hus som medfører bevegelse i lykt/lampe.
Vindu/glass
• Alle former for sprekker i glassrute/vindu/glasstak.
• Steinsprut «rosetter».
• Slitasje på frontrute som gir nedsatt sikt.
• Ripe/slitasje på sideruter/bakrute som er lett synlig på ca. 2 meters hold når bilen står på bakkeplan.
• Ulovlig film eller tape på ruter.
Interiør/kupè
Generelt
• Deksler med sprekker, ikke komplette, er løse og/eller mangler.
• Forurensning og/eller ubehagelig lukt (søl av kjemikalier, røyk, dyrehold etc).
• Flekker/misfarging som ikke fjernes ved normal rengjøring.
Dashbord/midtkonsoll/dør- og taktrekk/seter/hattehylle
• Hull/rift/flenge/deformasjon.
• Hattehylle og/eller rollo skadet/mangler.
Gulv
• Gulvteppe med hull/rift/flenge.
• Gulvmatter i kupe som mangler og/eller ikke fremstår komplette.
Døråpninger/bagasjerom
• Slitasje og/eller skader i døråpning som medfører bart metall.
• Alle bulker over 25 mm personbil/ 35 mm varebil.
• Skader/mangler på tepper og deksler i bagasjerom.
Under bil
Gulv /kanaler / hjulhus
• Deformasjon/skader/mangler og/eller vesentlig rustangrep.
Hjuloppheng
• Deformasjon som åpenbart påvirker hjulstilling/kjørekomfort/sikkerhet.
• Bremseskiver/klosser under fabrikantens krav til minstemål.
Generelt
For noen gitte skader/mangler under pkt. Karosseri/lakk og pkt. Interiør/kupe/last og bagasjerom vil det legges til grunn en høyere toleranse basert på gitte kilometer- intervaller, antall skader og hvor på bilen skaden fremkommer.
For varebil vil det legges til grunn høyere toleranse for unormal slitasje i henhold til nærmere definerte retningslinjer.
Bildeeksempler på unormal slitasje
Bulk
Bulker med lakk/overflateskade inn til grunnmateriale, samt alle bulker over 25 mm personbil / 35 mm varebil.
Riper
Riper som ikke kan poleres/rubbes bort.
Kanaler
Korrosjon/rust/bulker/riper i kanaler med deformasjon og /eller skader i grunn materialet.
Steinsprut Enkeltskader som går igjennom til grunn- materialet. Mekanisk slitasje (sandblåse- effekt) der lakksjikt er sterkt redusert og/ eller fjernet fra grunnmaterialet.
Interiør/kupè Skader/rifter/flekker og deksler som fremstår med sprekker, ikke komplette, er løse og/eller mangler.
Riper/skader inn til grunnmaterialet med lengde over 50mm, samt deformasjon/ sprekker og kraftig oksydasjon på felgens utside. Hjulkapsler som ikke fremstår hele og komplette pga. sprekker, andre skader og/eller mangler.
Dekk
Dekkets mønsterdybde er under minstekravet på 1,6mm(sommerdekk) og 3mm(vinterdekk). Mønsterdybden måles i hovedriller med minstemålsindikator. For piggdekk; redusert antall pigger med over 50%.
Dette er kun eksempler på noen av de vanligste skadene og manglene som avdekkes ved vurdering av unormal slitasje
Time- og fastpristabell utvalgte elementer
Alle priser er eks. mva og snittpriser hentet fra både merke- og frittstående leverandører/ verksteder. Prisene oppdateres årlig og for den enkelte vurdering benyttes prisene som er gyldig ved innlevering. Smart/Spot Repair blir benyttet og priset der dette er riktig.
Utstyr | Pris |
---|
Utstyr | Pris |
Hovednøkkel (minimum 2 stk.) | 1500-3000 |
Nøkkel til lasteholder/skiboks/avtagbart hengerfeste* | 1 000 |
DVD/SD for navigasjonssystem | SD 1700 DVD 3000 |
Hengerfeste avtagbart | 1 500 |
Låsebolt/nøkkel for ALU felg | 1 000 |
Vask/rens | Pris |
Innvendig vask/rens utover normal rengjøring og klargjøring | 1500 |
Innvendig vask/rens enkelt element, pris pr. element | 500 |
Lakkrens og rubbing (avhengig av omfang) | 500-5000 |
Ozonbehandling | 900 |
Dekor/logo | Pris |
Fjerne dekor/logo (avhengig av omfang) | 1 000-7000 |
Karosseri/interiør/felg | Pris |
Rep. av skader med «egnet» omfang/beskaffenhet | Smart Repair |
Små lakkskader(steinsprut o.l.) | Pris |
Panser/forkant tak mm(avhengig av omfang) | 300-500 |
Hjul/dekk | Pris pr stk |
Stålfelg alle størrelser | 800 |
Originale lettmetallfelger 15’’-19’’ | 1500-5300 |
Uorginale lettmetallfelger 14’’-19’’ | 800-2400 |
Erstatningsdekk | Fra prisliste |
Hjulkapsler | 400 |
Navkopp | 200 |
Rep. sett for dekk | 500 |
Dekkompressor | 1000 |
Servicedokumentasjon/program (se pkt. Service) | Pris |
Preliminær pris for manglende servicehefte | 2000 |
Preliminær pris for avvik i forhold til serviceprogram | 6000 |
Timepris oppretting/lakkering/mekanisk | Pris pr time |
Oppretting/karosseriarbeid | 1050 |
Lakkering | 1600 |
Starttid lakkeringsarbeid | 900 |
Mekanisk arbeid | 1150 |
Bla i brosjyre