Ford avduker nye E-Tourneo Courier: En helelektrisk romslig og svært praktisk flerbruksbil

Merkeforhandleren tar utradisjonelle grep og løfter frem det lokale næringslivet: - Vi håper jo selvfølgelig at dette også bygger vår egen merkevare.
- Som bilforhandler har dette vært en helt ny måte å tenke på, sier daglig leder i Solberg Bil, Eric Lomme (i midten). Her sammen med markedssjef Thor Kristian Iversen (t.v) og salgsansvarlig nyttekjøretøy Christer Bråthen.
I mai skrev BilNytt.no at Ford- og Maxus-forhandleren Solberg Bil i Grenland økte både omsetning og resultat kraftig lenge før Mustang Mach-E-utleveringene begynte.
Blant annet økte forhandleren varebilsalget med 15-20 % sammenlignet med året før.
Nå forteller eier og styreleder Ole Solberg at også 2021 ser ut til å bli et godt år. Samtidig peker han på at forhandleren er helt avhengig av at også næringskundene deres gjør det godt.
Avhengig av lokalt næringsliv
- En av de viktigste tingene vi driver med hos Solberg Bil er næringskunder, sier Ole Solberg til BilNytt.no.
Han forteller at man i fjor, i et år som var preget av pandemien, så hvor utsatt næringslivet er for store endringer.
Nå har Solberg Bil laget videoserien «Jobbskaperne», hvor bilforhandleren løfter frem lokale bedrifter.
- Gjennom fjoråret så vi hvor viktig det er å ha et næringsliv som tør å satse, tør å skape arbeidsplasser og som tør å bygge Telemark, sier Solberg.
- Derfor har vi valgt nå å lage en serie, hvor vi fokuserer på bedrifter og personer i Telemark som tør å satse, sier eier og styeleder Ole Solberg til BilNytt.no.
Videoserie om næringskunder
«Jobbskaperne» er en miniserie på seks videoer, hvor Solberg Bil har dratt ut og møtt flere av de lokale næringsaktørene i Telemark.
I videoserien, som er publisert på Solberg Bils hjemmeside og i sosiale medier, presenteres og intervjues de lokale næringsaktørene, slik at flere kan bli bedre kjent med dem.
Det er først og fremst håndverksbedrifter som byggmestere, rørleggere og elektrikere – som alle bruker nyttekjøretøy – som er portrettert.
Ifølge Solberg har målet med initiativet vært å løfte frem de som har stått på gjennom koronapandemien.
Solberg Bil har laget seks episoder av «Jobbskaperne». Gjennom serien blir man kjent med ulike næringer.
- Bygger egen merkevare
Solberg Bil påpeker at initiativet først og fremst har vært en utgift, men legger ikke skjul på at de på sikt vil vinne på prosjektet:
- Vi tenker langsiktig og det er ingen tvil om at dette er med på å også løfte omdømmet vårt, sier daglig leder Eric Lomme til BilNytt.no.
Han presiserer at man ikke har vært nødt til å ha nyttekjøretøy fra Solberg Bil for å delta i serien.
- Vi har skapt en kul serie, slik at flere kan bli kjent med de fantastiske menneskene og bedriftene som er med på å bygge Telemark.
- Men vi håper jo selvfølgelig at dette også bygger vår egen merkevare, sier Lomme.
Ny måte å tenke på
Det er salgsansvarlig for nyttekjøretøy, Christer Bråthen, daglig leder Eric Lomme og markedssjef Thor Kristian Iversen som står bak ideen.
- Som bilforhandler i dagens bilverden har dette vært en helt ny måte å tenke på for oss, men det har vært viktig å løfte kundene våre, sier Lomme.
Thor Kristian Iversen sier at videoene har spredd seg rundt hele landet, og tror det er viktig å tenke nytt i dagens digitale hverdag.
- Tilbakemeldingene har vært utelukkende gode og vi har faktisk fått meldinger fra flere som ønsker å være med.
- Har dere fått henvendelser fra andre steder enn Telemark?
- Vi leverer biler over hele landet, sier Christer Bråthen med glimt i øyet.
- Man er nødt til å være kreativ og det er gøy å se at vi har lykkes, sier Christer Bråthen (t.v), Eric Lomme (midten) og Thor Kristian Iversen.