Dette er en vurdering som benyttes ved avslutning av leasingkontrakter eller i andre sammenhenger der en eventuell kostnad for unormal slitasje skal dokumenteres. Vurderingen skal anmerke og prise slitasje som er definert som unormal i forhold til bilens bruksområde (person/vare) og kjørelengde. Hovedfokus vil være på karosseri og interiør, samt en begrenset mekanisk kontroll.
I tillegg kontrolleres blant annet nøkler, ekstra hjulsett og annet løst tilbehør som tilbakeleveres med bilen. Mangler og avvik blir anmerket og priset der dette er mulig.
For å sikre en nøytral og uavhengig vurdering har NAF utarbeidet egne retningslinjer og vurderingskriterier. De viktigste av disse er beskrevet i dette heftet og alt som blir anmerket vil på en tydelig måte fremkomme av NAF’s rapport.
Det er viktig med en felles forståelse av hvordan bilen vil bli vurdert ved tilbake- levering. Dette vil tilrettelegge for gode prosesser i hele avtaleperioden og kan gi grunnlag for å sette i gang forebyggende tiltak for å redusere kostnader både i driftsperioden og ved tilbakelevering.
Resultatet av vurderingen vil danne grunnlag for videre saksbehandling. Det vil være avtalen mellom leverandør/ restverdigarantist og leietager som er retningsgivende for det endelige slutt- oppgjøret. NAF’s vurderinger skal kun dokumentere unormal slitasje og prise denne etter faste retningslinjer.
Innlevering
For at vurderingen skal bli riktig utført er det viktig at bilen rengjøres godt utvendig og innvendig før innlevering. Det kan
vurderes å utbedre skader/mangler i forkant av innlevering for å redusere eventuell påkost. Sørg for at alt utstyr som ble levert med bilen leveres tilbake som avtalt;
• Alle nøkler
• Vognkort
• Servicehefte og bruksanvisninger
• Software CDer / SD brikke (for navigasjonssystemer, etc.)
• Sommer/vinterhjul
• Eventuelt annet utstyr
Hovedkriterier for vurderingen
Unormal slitasje blir vurdert etter NAF’s hovedprinsipper:
• Skadens/mangelens beskaffenhet og omfang
• Antall skader og hvor skaden fremkommer på bilen
• Bilens bruksområde (person/vare)
• Kjørelengde (høyere toleranse ved økning i km-stand)
Karosseri og interiør
Karosseri og interiør vurderes for skader/mangler i henhold til definerte retningslinjer og vurderingskriterier.
Mekaniske komponenter og slitedeler
NAF utfører en enkel mekanisk kontroll for å avdekke ulyder i drivverk, visuell kontroll av bilens underside med hjuloppheng og bremseskiver/klosser. Det foretas ingen demontering og komponenter som ikke er tilgjengelig/synlige uten demontering vil ikke bli kontrollert. Registrerte mangler/ skader prises der dette er mulig.
Service
Service skal være utført i henhold til serviceheftet og retningslinjer fra produsent eller importør.
Servicehefte ligger i bilen
Der det foreligger servicehistorikk (servicehefte ligger i bilen) dokumenteres de servicer som er gjennomført og stemplet i tilgjengelig servicedokumentasjon med angitt serviceprogram/intervaller. Dersom det er mulig å avdekke avvik i servicedokumentasjonen vil dette anmerkes og prises med et minimumsbeløp som en preliminær dekning for avviket og videre saksbehandling hos leverandør/restverdigarantist (se Time- og fastpristabell).
Økonomiske konsekvenser som følge av eventuelle avvik, med et mulig påfølgende verditap og/eller garantibortfall, vurderes av leverandør/restverdigarantist.
Elektronisk servicehefte
Der det er mulig å avdekke at servicehistorikk kun forefinnes elektronisk hos verksted/importør, vil dette anmerkes. NAF vil da normalt ikke være i stand til å vurdere dette punktet da informasjon ikke er tilgjengelig. Det vil da påligge leverandør/restverdigarantist å avdekke eventuell økonomisk konsekvens i videre saksbehandling.
Manglende servicehefte
I tilfeller der servicehefte ikke ligger i bilen, og NAF ikke har mulighet til å avdekke om den spesifikke bilen har papir-/ elektronisk servicehefte, vil det kun anmerkes at servicehefte ikke er tilstede. Det vil da påligge leverandør/restverdigarantist å avdekke eventuell økonomisk konsekvens i videre saksbehandling. Avdekkes det at det skulle ha fulgt servicehefte med bilen og dette mangler, vil det prises et minimumsbeløp for mangelen og dekning for videre saksbehandling hos leverandør/restverdigarantist (se Time- og fastpristabell).
Feil og mangler av udefinert omfang
Ved feil og mangler, der det kreves nærmere utredning for å fastsette reparasjonskostnad, vil dette ikke prises av NAF.
Dette gjelder for eksempel i tilfeller der:
• Karosseriskader krever demontering for å avdekke hele skadeomfanget
• Det avdekkes feil/mangler på mekaniske komponenter/utstyr. Dette kan f eks være feilmeldinger ved diagnose, ytelses- problemer AC og ulyder fra girkasse/ motor/drivverk.
• NAF ikke kan være sikker på om utstyr/ komponenter, som f eks rollo og ekstra seter, ble levert med bilen
• NAF ikke har tilgjengelig dokumentasjon på servicehistorikk og derfor ikke kan påvise manglende service/oppfølging
Feil og mangler som beskrevet over vil kun anmerkes i rapporten med en anbefaling til leverandør/restverdigarantist om en nærmere utredning for å avdekke behov for reparasjon eller erstatning av utstyr/ komponenter. Eventuelle kostnader knyttet til dette vil være en sak mellom leverandør/ restverdigarantist og leietager.
Prissetting
Unormal slitasje som blir avdekket i kontrollen blir prissatt i henhold til definerte retningslinjer. Det vil si at NAF estimerer hva det vil koste å utbedre skaden. Prisene blir rundet opp til hele 100 kr. For et begrenset antall av de vanligste skadene/manglene (f.eks. utvalgte komponenter og skader der alternative reparasjonsmetoder kan benyttes) danner fastpristabell grunnlag for prissettingen. Alle priser er basert på et gjennomsnitt iht. avvik, og/eller et utvalg bestående av standard komponenter/utstyr. Oppgitte priser kan derfor avvike i forhold til biltype, modell og type utstyr (se Time- og fastpristabell).
Karosseri og interiør
For unormal slitasje på karosseri benyttes i utgangspunktet grunnprinsipper for skadetaksering. Prisutregningen har et lavere presisjonsnivå enn skadetakst og kan derfor ikke uten videre sammenlignes.
Alternativ reparasjonsmetodikk (f.eks. SmartRepair) vil velges og prises der dette er faglig og økonomisk riktig.
Ved skifte av interiørdetaljer hentes delepriser fra merkeforhandler.
Ved reparasjon av skader på interiør benyttes priser fra relevante leverandører eller SmartRepair.
Mekaniske komponenter og slitedeler
For mekaniske skader/mangler benyttes delepriser og skiftetider fra merkeforhandler og/eller 3. parts leverandører.
Service
For avvik i forhold til servicedokumentasjon og oppfølging av serviceprogram (se Time- og fastpristabell).