COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

17.11.2015

Ford S-MAX - terningkast 6 i VG

Nye Ford S-MAX med AWD

Det nye, store er at S-Max nå kommer firehjulsdrift, noe Ford regner med cirka halvparten av de cirka 1500 kundene i året vil velge.
– Dette er virkelige noe nytt og en god produktutvikling fra Ford. Mange biler har syv seter, men få kombinerer det med firehjulsdrift, noe en del familier etterspør. S-Max har en veldig høy lasteevne, 806 kilo, som er mye mer enn de fleste andre biler. Jo mer du laster bak, jo mindre trykk får du på drivhjulene foran, og dermed mindre grep. Derfor er det flott at firehjulsdriften er kommet på S-Max, sier Dag Edvardsen.
Ifølge Ford kan systemet sende 100 prosent av kreftene til for- eller bakaksel ved behov.
Det er ikke mange bilmodeller til relativt folkelig pris med syv seter og firehjulsdrift. Da må du opp på SUV-nivå, med Nissan X-Trail (430 000 kr), Mitsubishi Outlander (472 600 kr) og Hyundai Grand Santa Fe (647 000 kr).

Firehjulsdrift koster 40 800 kroner (inkludert adaptiv cruisekontroll).

– Man må ikke nødvendigvis kjøpe firhjulsdrift, forhjulsdrevne biler er generelt gode til å ta seg fram. Firehjulsdrevne biler kan på sikt koste noe mer i vedlikehold, minner Edvardsen om.

Men – det koster å være «far». Vår testbil koster 591 100 kroner! Uten ekstrautstyr og før leveringsomkostninger, er prisen med firehjulsdrift, syv seter, automatgir og 180 hk 498 800 kr. Med manuell kasse koster den 463 800 kr.
Likevel, det stemmer så godt plass- og fleksibilitetsmessig for denne bilen at det blir sekser på terningen.
For best verdi i bruktmarkedet anbefaler biladministrasjonsselskapet Autolease 7-seter (11 000 kr), Citypakke 2 (17 000), X-pakke med skinn (22 500) og minimum utstyrsnivået Titanium. Metallic lakk. Anbefalt variant: 2.0/diesel/150 hk/AWD, manuell.

Testen
Førermiljø: 5
Delt A-stolpe og god sikt, men ikke bakover. God lesbarhet i digitalt speedometer. Pekeskjermen har litt liten skrift. Noe planløst i instrumenteringen, men varme/ventilasjon på brytere. Går stille! Supre koppholdere. Bra seter. Oppvarmet ratt!
Kjøreegenskaper: 5
180-hesteren gir godt trykk gjennom hele turtallsregisteret, fungerer meget bra. Girkassen skifter mykt og fint. Gode kjøreegenskaper og styring med fine tilbakemeldinger.
Plass: 6
700 liters lasteplass. Tre individuelle seter bak, kan justeres i lengderetningen. God takhøyde hele veien. Ikke dedikert plass til sikkerhetsgardinen når du skal bruke tredje seterad. El-utløsning av bakseter fra bagasjen.
Miljø: 4
Oppgitt snittforbruk 0,58 l/mil. Våre målinger ved vanlig kjøring: Landevei: 0,62 l/mil. Motorvei: 0,63 l/mil. Forbruk på blandet kjøring 0,63. Ikke meldt som ladbar hybrid. Euro 6-godkjent motor, med AdBlue katalysatorrensing.
Sikkerhet: 6
5 av 5 mulige stjerner i Euro NCAPs kollisjonstester (sedan). Automatisk nødbremsesystem er standard på selv den billigste «lokkemodellen», bra!
Å eie: 5
Holder seg meget godt i pris, men da Bruktverdi etter 4 år/60.000 km: Scorer en sekser i forhold til klassen og en sekser i forhold til markedet generelt. Driftskostnad ca. 5250 kr./pr år, som snitt. Nr. 16 av 23 i eierundersøkelsen AutoIndex.
Pris: 4
Krever ekstrautstyr for 40 000 kr. for å beholde bruktverdien. Diesel/automat/4x4/7 seter koster i øverste utstyrsnivå koster 498 000 kr. Diesel/manuell/4x/7 seter koster i øverste utstyrsnivå 463 800 kr.
Design: 4
Grei fasong, og det praktiske er vektlagt mer enn designen. Mye mer tiltalende front og grill.



Nyheter