COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

Kampanjer
11.10.2019

Bruker samarbeidende roboter til finpuss av nye biler

Ford har for første gang benyttet seg av et helt robot-team som jobber side om side med ingeniørene deres ved fabrikken i Køln, Tyskland for å sikre at hver eneste produserte Ford Fiesta får en perfekt «finish».

De seks robotene er såkalte «cobots» som samarbeider med de ansatte om arbeidsoppgavene. Jobben deres er å pusse hver eneste Ford Fiesta som blir kjørt av samlebåndet. Denne jobben gjør de flittige hjelperne på bare 35 sekunder. De erstatter ikke ansatte, men gir disse mulighet til å gjøre mer komplekse oppgaver, samtidig som de slipper det tunge og rutinepregede arbeidet på fabrikken.

- Cobotene (collaborative robots) «kjenner» selv når de må pusse mykere og grundigere. De kommer også enklere til med pussemaskinen på steder som midt på taket, sier senioringeniør i Ford Europa, Dennis Kuhn.

Finpusser etter rustbeskyttelse

Cobotene UR10 er verdens mest solgte samarbeidende roboter, og er produsert av Universal Robots. De brukes blant annet innenfor lyd og bildeindustrien for å finpusse eksklusive høyttalere og subwoofere. I Fords «Paint Shop» brukes et 3D-printet mykt lag mellom robotarmen og slipepapiret som gjør coboten i stand til å jobbe med den samme fingerferdigheten og nøyaktigheten som et menneske.

I løpet av prosessen blir hver eneste Fiesta senket ned i et spesielt bad som gir hele bilen et lag med 10 års rustbeskyttelse.Etter dette kan små flekker av ujevnt fordelt rustbeskyttelse ligge igjen flere steder på karosseriet. Det er disse ujevnhetene de seks cobotene fjerner for å gjøre grunnarbeidet helt perfekt. Den visuelle sistesjekken blir utført av to ansatte før kjøretøyene blir sendt videre for påføring av grunning.


     


Mer krevende med bevegelig rullebånd Når disse cobotene brukes til finpuss av høyttalere og annet lydutstyr med mange jevne flater, trengs det bare én cobot. Når Ford bruker teknologien ved et bevegelig rullebånd måtte oppgaven angripes på en helt ny måte. - Det tok flere uker å installere cobotene og å programmere dem til å jobbe sammen med å jevne ut de mange forskjellige flatene som er på en Fiesta. Den oppgaven ble enda mer utfordrende fordi bilen beveget seg på samlebåndet. Takket være vår lange erfaring med bruk av coboter og deres tilpasningsevne er det ikke en flekk på bilene når de forlater robotene, sier, Detlev Dahl, administrerende direktør i Dahl Automation. Kan bli utplassert ved flere av Fords fabrikker Ford vurderer nå å utplassere coboter både på sin fabrikk i Valencia, Spania og Craiova i Romania. Selskapet benytter allerede coboter til oppgaver som test av kvaliteten på nye bilseter, til å fungere som en selvkjørende verktøykasse som leverer reservedeler ved behov.

Kontakt oss


  • Del på sosiale medier




  • Kopier og del URL-Link



Nyheter